Dla pracodawcy

JAK DZIAŁA PPK DLA PRACODAWCÓW?

Program jest obowiązkowy dla pracodawców, którzy są zobligowani do wybrania instytucji finansowej posiadającej w swojej ofercie PPK (towarzystwa emerytalne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz zakłady ubezpieczeń), mając na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych i poinformowania pracowników o warunkach uczestnictwa. Pracodawca nie będzie musiał zawierać umowy o zarządzanie PPK jedynie wtedy, gdy prowadzi PPE ze składką co najmniej 3,5% i jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym.

KORZYŚCI DLA PRACODAWCY

  • Wzmocnienie pozytywnego wizerunku Pracodawcy na rynku pracy
  • Dodatkowe narzędzie motywacyjne dla pracowników, oparte na możliwości finansowania im wpłat do PPK aż do 4% wynagrodzenia, a tym samym podniesienie swojej atrakcyjności na rynku pracy.
  • Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu
  • Zwiększenie poziomu lojalności Pracowników i ograniczenie rotacji.
  • Łatwiejsze pozyskanie wartościowych Pracowników,

PLAN WDROŻENIA PPK OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ETATY:

  • Analiza procesów wewnątrz przedsiębiorstwa, przede wszystkim programu kadrowo-księgowego pod względem dostosowania do realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem PPK w danej firmie
  • Przegląd ofert instytucji zarządzających PPK i finalnie wybór
  • Zawarcie umowy o zarzadzanie PPK
  • Przygotowanie systemu kadrowego do zgłoszenia pracowników do uczestniczenia w programie oraz obsługi PPK
  • Szkolenie pracowników na temat PPK (zasady, korzyści możliwości wypłaty środków, dokonywania wpłat)
  • Zawarcie umowy o prowadzenie w imieniu pracowników z wybraną instytucją finansową
  • Poinformowanie załogi o podpisanej umowie o prowadzenie PPK, oraz prawie do rezygnacji z oszczędzania w programie. Pracodawca powinien prowadzić ewidencję oraz zgłosić do operatora PPK pracowników którzy zgłosili rezygnację z oszczędzania w PPK
  • Obliczenie i przekazanie pierwszych wpłat do wybranej instytucji PPK na konta uczestników

KOGO NIE OBOWIĄZUJE WPROWADZENIE PPK

  • Z obowiązku utworzenia PPK jest samozatrudniony, czyli osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, o ile nie zatrudnia osób będących osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK.
  • Osoba fizyczna, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą tego podmiotu, inną osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby (czyli na przykład osoby zatrudniające opiekunki do dzieci lub dorywczą pomoc domową).
  • Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat.
  • Pracodawca, który (w terminie, w którym ustawa o PPK ma dla niego zastosowanie) prowadzi PPE oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.

PPK są dobrowolne dla uczestników, ale obowiązkowe dla pracodawców. Za utworzenie w firmie PPK odpowiedzialny jest więc pracodawca – bez względu na to, czy zatrudnia na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, agencyjnej czy dana osoba będzie wykonywać pracę nakładczą.

Podmioty zatrudniające są zobowiązane do zawierania umów PPK w imieniu pracowników z instytucjami finansowymi, jak: fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, fundusz emerytalny zarządzany przez PTE albo pracownicze towarzystwo emerytalne, zakład ubezpieczeń oferujący ubezpieczenie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

DOKONANIE WPŁAT DO PPK

Pierwsze wpłaty do PPK powinny zostać naliczone i pobrane już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi po zawarciu – w jego imieniu – umowy o prowadzenie PPK oraz dokonane (przekazane do instytucji finansowej) w terminie od 1 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK.
Ustawa wskazuje maksymalny termin na dokonywanie wpłat do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
Wpłaty należy przekazać na rachunek bankowy instytucji finansowej prowadzącej PPK. Wymagane jest również od pracodawcy przekazanie dokumentów lub informacji wymaganych przez daną instytucję finansową i potrzebnych do przyporządkowania wpłat przekazywanych tej instytucji do poszczególnych pracowników.

PEŁNA WPŁATA NA KONTO UCZESTNIKA PPK SKŁADA SIĘ Z:

WARTO ZACHOWAĆ TERMINY WYZNACZONE PRZEZ USTAWĘ O PPK

Przedsiębiorcom, które nie dotrzymają wyznaczonych terminów zawierania umów o prowadzenie PPK i nie odprowadzą wpłat za pracowników. Niepodpisanie w terminie umowy o zarządzanie jest zagrożone grzywną w wysokości 1,5 proc. rocznego funduszu wynagrodzeń w firmie w roku poprzedzającym naruszenie obowiązków wynikających z ustawy.

JAK WYBRAĆ INSTYTUCJĘ FINANSOWĄ

Wyboru instytucji zarządzającej PPK dokonuje Pracodawca uwzględniając:

  • proponowane przez instytucje finansowe warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
  • efektywność w zarządzaniu aktywami oraz posiadane przez nie doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi,
  • najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

JAK PODPISAĆ UMOWĘ O ZARZĄDZANIE - INSTRUKCJA

Dziękujemy za zaufanie i wybór PPK Pocztylion.

  • Użyj aplikacji Nasze PPK Pocztylion aby zawrzeć umowę z PPK Pocztylion
  • Podaj NIP oraz uzupełnij pozostałe wymagane dane
  • Aplikacja Nasze PPK Pocztylion spersonalizuje pozostałe dane i przygotuje umowę o zarządzanie, której załącznikami będą Regulamin PPK Pocztylion i wzór umowy o prowadzenie
  • Podpisz umowę on-line – zawarcie umowy następuję poprzez autoryzację kodem SMS, który przychodzi na telefon osoby upoważnionej do zawarcia umowy.
  • Po zawarciu umowy on-line, otrzymasz ją w formacie dokumentu PDF na swoją skrzynkę e-mail.

JAK ZAREJETROWAĆ PRACOWNIKÓW - UMOWA O PROWADZENIE

Podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych nie wcześniej niż po upływie 14 dni od zatrudnienia i nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.

  • Przygotuj listę pracowników
  • Wprowadź listę pracowników (pracowników można rejestrować bezpośrednio w aplikacji Nasze-PPK lub poprzez wczytanie pliku rejestracyjnego, wygenerowanego przez programy kadrowo-płacowe)
  • Podsumowanie zawarcia umowy

JAK DOKONAĆ WPŁAT DO PPK

W celu regularnego, miesięcznego rozliczania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, pracodawca ma zadanie:

  • przygotować zestawienie wpłaty do PPK w podziale na każdego pracownika (taką funkcjonalność powinny zapewnić programy kadrowo-płacowe),
  • przekazać zestawienie do PPK Pocztylion
  • przelać zbiorczą kwotę na rachunek funduszy PPK Pocztylion

Uwaga! Wpłaty należy dokonywać na rachunek o numerze PL 41 1880 0009 0000 0013 0159 3000 w Deutsche Bank Polska S.A.

W tytule przelewu należy umieścić: NIP firmy, REGON, nazwę firmy oraz okres za który jest przekazywana składka

Pracodawca ma do dyspozycji dwie metody przekazywania zestawienia wpłat:

  • poprzez aplikację Nasze PPK (upload pliku po zalogowaniu się do aplikacji na konto pracodawcy)
  • poprzez wykorzystanie interfejsu programistycznego REST API aplikacji Nasze PPK i przygotowanie bezpośredniego połączenia programu kadrowo – płacowego i rejestru funduszy PPK Pocztylion

OBOWIĄZEK INFORMACYJNY PRACODAWCY

Zanim umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta, Pracownicy powinni zostać powiadomieni zarówno o warunkach uczestnictwa, jak i uprawnieniach Pracownika i Pracodawcy związanych z uczestnictwem w PPK.

Pracodawca ma obowiązek dokonywania wpłat, ale również informowania pracowników od startu programu, o ich uprawnieniach, obowiązkach i zasadach funkcjonowania PPK.

Pracodawca musi sygnalizować swoim Pracownikom możliwość zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wysokości wpłaty podstawowej, a także ma obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z dokonywaniem wpłat do PPK.