Dla pracodawcy
JAK DZIAŁA PPK DLA PRACODAWCÓW?
Program jest obowiązkowy dla pracodawców, którzy są zobligowani do wybrania instytucji finansowej posiadającej w swojej ofercie PPK (towarzystwa emerytalne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz zakłady ubezpieczeń), mając na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych i poinformowania pracowników o warunkach uczestnictwa. Pracodawca nie będzie musiał zawierać umowy o zarządzanie PPK jedynie wtedy, gdy prowadzi PPE ze składką co najmniej 3,5% i jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym.
KORZYŚCI DLA PRACODAWCY
- Wzmocnienie pozytywnego wizerunku Pracodawcy na rynku pracy
- Dodatkowe narzędzie motywacyjne dla pracowników, oparte na możliwości finansowania im wpłat do PPK aż do 4% wynagrodzenia, a tym samym podniesienie swojej atrakcyjności na rynku pracy.
- Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu
- Zwiększenie poziomu lojalności Pracowników i ograniczenie rotacji.
- Łatwiejsze pozyskanie wartościowych Pracowników,
PLAN WDROŻENIA PPK OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE ETATY:
- Analiza procesów wewnątrz przedsiębiorstwa, przede wszystkim programu kadrowo-księgowego pod względem dostosowania do realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem PPK w danej firmie
- Przegląd ofert instytucji zarządzających PPK i finalnie wybór
- Zawarcie umowy o zarzadzanie PPK
- Przygotowanie systemu kadrowego do zgłoszenia pracowników do uczestniczenia w programie oraz obsługi PPK
- Szkolenie pracowników na temat PPK (zasady, korzyści możliwości wypłaty środków, dokonywania wpłat)
- Zawarcie umowy o prowadzenie w imieniu pracowników z wybraną instytucją finansową
- Poinformowanie załogi o podpisanej umowie o prowadzenie PPK, oraz prawie do rezygnacji z oszczędzania w programie. Pracodawca powinien prowadzić ewidencję oraz zgłosić do operatora PPK pracowników którzy zgłosili rezygnację z oszczędzania w PPK
- Obliczenie i przekazanie pierwszych wpłat do wybranej instytucji PPK na konta uczestników
KOGO NIE OBOWIĄZUJE WPROWADZENIE PPK
- Z obowiązku utworzenia PPK jest samozatrudniony, czyli osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, o ile nie zatrudnia osób będących osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK.
- Osoba fizyczna, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą tego podmiotu, inną osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby (czyli na przykład osoby zatrudniające opiekunki do dzieci lub dorywczą pomoc domową).
- Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat.
- Pracodawca, który (w terminie, w którym ustawa o PPK ma dla niego zastosowanie) prowadzi PPE oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.
PPK są dobrowolne dla uczestników, ale obowiązkowe dla pracodawców. Za utworzenie w firmie PPK odpowiedzialny jest więc pracodawca – bez względu na to, czy zatrudnia na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, agencyjnej czy dana osoba będzie wykonywać pracę nakładczą.
Podmioty zatrudniające są zobowiązane do zawierania umów PPK w imieniu pracowników z instytucjami finansowymi, jak: fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, fundusz emerytalny zarządzany przez PTE albo pracownicze towarzystwo emerytalne, zakład ubezpieczeń oferujący ubezpieczenie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.
DOKONANIE WPŁAT DO PPK
Pierwsze wpłaty do PPK powinny zostać naliczone i pobrane już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi po zawarciu – w jego imieniu – umowy o prowadzenie PPK oraz dokonane (przekazane do instytucji finansowej) w terminie od 1 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK. Ustawa wskazuje maksymalny termin na dokonywanie wpłat do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane. Wpłaty należy przekazać na rachunek bankowy instytucji finansowej prowadzącej PPK. Wymagane jest również od pracodawcy przekazanie dokumentów lub informacji wymaganych przez daną instytucję finansową i potrzebnych do przyporządkowania wpłat przekazywanych tej instytucji do poszczególnych pracowników.
PEŁNA WPŁATA NA KONTO UCZESTNIKA PPK SKŁADA SIĘ Z:
- podstawowej finansowanej przez uczestnika PPK (pracownika), która może wynosić od 2 do 4 proc. jego wynagrodzenia,
- wpłaty pracodawcy w wysokości od 1,5 proc. do 4 proc. wynagrodzenia.
- dopłaty rocznej w wysokości 240 zł z państwowego Funduszu Pracy (ok. 20 zł miesięcznie),
- wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł. (Jednorazowa wpłata dodatkowa, wpłacana przez państwo na konto oszczędzającego w PPK, w pierwszym roku oszczędzania).
WARTO ZACHOWAĆ TERMINY WYZNACZONE PRZEZ USTAWĘ O PPK
Przedsiębiorcom, które nie dotrzymają wyznaczonych terminów zawierania umów o prowadzenie PPK i nie odprowadzą wpłat za pracowników. Niepodpisanie w terminie umowy o zarządzanie jest zagrożone grzywną w wysokości 1,5 proc. rocznego funduszu wynagrodzeń w firmie w roku poprzedzającym naruszenie obowiązków wynikających z ustawy.
JAK WYBRAĆ INSTYTUCJĘ FINANSOWĄ
Wyboru instytucji zarządzającej PPK dokonuje Pracodawca uwzględniając:
- proponowane przez instytucje finansowe warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
- efektywność w zarządzaniu aktywami oraz posiadane przez nie doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi,
- najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
JAK PODPISAĆ UMOWĘ O ZARZĄDZANIE - INSTRUKCJA
Dziękujemy za zaufanie i wybór PPK Pocztylion.
- Użyj aplikacji Nasze PPK Pocztylion aby zawrzeć umowę z PPK Pocztylion
- Podaj NIP oraz uzupełnij pozostałe wymagane dane
- Aplikacja Nasze PPK Pocztylion spersonalizuje pozostałe dane i przygotuje umowę o zarządzanie, której załącznikami będą Regulamin PPK Pocztylion i wzór umowy o prowadzenie
- Podpisz umowę on-line – zawarcie umowy następuję poprzez autoryzację kodem SMS, który przychodzi na telefon osoby upoważnionej do zawarcia umowy.
- Po zawarciu umowy on-line, otrzymasz ją w formacie dokumentu PDF na swoją skrzynkę e-mail.
JAK ZAREJETROWAĆ PRACOWNIKÓW - UMOWA O PROWADZENIE
Podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych nie wcześniej niż po upływie 14 dni od zatrudnienia i nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.
- Przygotuj listę pracowników
- Wprowadź listę pracowników (pracowników można rejestrować bezpośrednio w aplikacji Nasze-PPK lub poprzez wczytanie pliku rejestracyjnego, wygenerowanego przez programy kadrowo-płacowe)
- Podsumowanie zawarcia umowy
JAK DOKONAĆ WPŁAT DO PPK
W celu regularnego, miesięcznego rozliczania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, pracodawca ma zadanie:
- przygotować zestawienie wpłaty do PPK w podziale na każdego pracownika (taką funkcjonalność powinny zapewnić programy kadrowo-płacowe),
- przekazać zestawienie do PPK Pocztylion
- przelać zbiorczą kwotę na rachunek funduszy PPK Pocztylion
Uwaga! Wpłaty należy dokonywać na rachunek o numerze PL 41 1880 0009 0000 0013 0159 3000 w Deutsche Bank Polska S.A.
W tytule przelewu należy umieścić: NIP firmy, REGON, nazwę firmy oraz okres za który jest przekazywana składka
Pracodawca ma do dyspozycji dwie metody przekazywania zestawienia wpłat:
- poprzez aplikację Nasze PPK (upload pliku po zalogowaniu się do aplikacji na konto pracodawcy)
- poprzez wykorzystanie interfejsu programistycznego REST API aplikacji Nasze PPK i przygotowanie bezpośredniego połączenia programu kadrowo – płacowego i rejestru funduszy PPK Pocztylion
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY PRACODAWCY
Zanim umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta, Pracownicy powinni zostać powiadomieni zarówno o warunkach uczestnictwa, jak i uprawnieniach Pracownika i Pracodawcy związanych z uczestnictwem w PPK.
Pracodawca ma obowiązek dokonywania wpłat, ale również informowania pracowników od startu programu, o ich uprawnieniach, obowiązkach i zasadach funkcjonowania PPK.
Pracodawca musi sygnalizować swoim Pracownikom możliwość zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wysokości wpłaty podstawowej, a także ma obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z dokonywaniem wpłat do PPK.